
10 років тому «Регіональна газова компанія» (РГК) почала об'єднувати під єдиним брендом 20 облгазів. Це стало початком трансформації роздрібного газового ринку України.
З'явилися сервіс, відкритість, єдині стандарти і формати послуг. Сьогодні у РГК нові завдання і цілі: розвиток власного виробництва та модернізація газорозподільних мереж з урахуванням їх використання для транспортування водню. Як ці плани втілюють у життя, ми дізналися у Олега Никонорова, директора РГК
Наскільки ефективні наявні газорозподільні мережі в Україні? Що можна зробити для їх поліпшення?
— Майже 20 років облгази обслуговували газорозподільні системи України, орієнтуючись за паперовими картами часів Радянського Союзу. Два роки тому ми завершили створення цифрової моделі цих систем. Робота над такою моделлю тривала 7 років. Тепер ми точно знаємо, як змінюється стан мереж, наскільки вони ефективні і чому.
У чому причина неефективності?
— Газові мережі – розподільна система – розрахована на 120 млрд куб. м потужності. Сьогодні ж загальне споживання газу в країні 25 млрд куб. м. Надлишок потужності – майже в п'ять разів.
До того ж у 1990-х мережі будували виходячи з наявних можливостей, ситуативно – без майстер-плану розвитку системи в цілому. Тому часто регіональні мережі – це якісно і технічно різні сегменти. І такий різнобій – ще одна причина неефективності.
Тому наша мета – здійснити реконструкцію цієї системи. Ми називаємо це редизайном. Редизайн необхідний, щоб зробити систему економічно виправданою і технічно ефективною. Без такого редизайну подальша експлуатація газової системи буде, висловлюючись обережно, дуже дорогою.
Редизайн – це просто відрізати зайве?
— Розподільна система – це як венозна система в організмі людини. Неможливо взяти і відрізати якусь велику трубу – помре вся система. Немає простого рішення. Два роки тому ми отримали цілісне розуміння, як виглядає ця система в цифровому форматі. Змоделювали гідравліку для кластерів споживачів – щоб зрозуміти потреби в потужності. Які газорегуляторні пункти (ГРП) стануть зайвими і їх треба прибрати, на яких ділянках замінити труби на менший діаметр тощо.
Який кінцевий результат ви очікуєте?
— Перше – підвищення безпеки і надійності системи. Друге – операційна ефективність. Зниження витрат на обслуговування, зменшення трудовитрат, скорочення потреби в технологічному газі. Пілотні проекти з терміном окупності до 10 років показують, що можна йти від маленьких цілей до великих – у цьому є економічний сенс.
У вас є підрозділ RGC Production виробництво обладнання для газових мереж. Як і чому він з'явився?
— Ми намагалися знайти модель, щоб залучити якомога більше співробітників до процесу змін. Один з інструментів – Програма розвитку лідерства, яку ми запустили в 2018 році разом із КМБШ і Львівською бізнес-школою. За умовами Програми, випускники готували і захищали свої випускні проекти, які оцінювало журі. Абсолютною більшістю голосів переміг проект із виробництва обладнання для газових мереж. РГК зобов'язалася цей проект реалізувати. Так у Львові з'явився RGC Production.
Якими були інвестиції?
— Сумарно близько 2 млн євро. Завод запустили за 6 місяців. За якістю продукції аналогів в Україні у цьому сегменті немає. Сьогодні завод завантажений на 100%, працює в дві зміни. Ми з нуля – зі студентського проекту – створили 200 нових робочих місць, побудувавши сучасний завод на базі старого напівзанедбаного цеху. Зараз будуємо другий такий завод у Дніпропетровській області.
Хто споживач?
— Приблизно 50/50: половину купують компанії газорозподільної галузі, а другу половину – споживачі газу.
Такі конкурси в рамках Програми розвитку лідерства проводяться щорічно?
— Значно більше. Наша сервісна компанія 104.ua об'єднала віртуальний простір із реальним. Клієнт може отримати однаковий набір послуг і онлайн, і офлайн. До того ж у всіх регіонах.
Де ще можуть з'явитися інноваційні клієнтські простору, такі як відкритий в жовтні Центр 104.ua в Києві, на Хрещатику?
— Зараз під брендом 104.ua працюють 125 сучасних Центрів обслуговування клієнтів. Але Хрещатик – це абсолютно новий стандарт. Перші відгуки клієнтів позитивні. Тому розглядаємо варіанти створення клієнтських просторів такого формату в інших великих містах.
У багатьох компаніях карантин прискорив діджиталізацію бізнес-процесів і клієнтських сервісів. Що відбувалося в РГК у цей період?
— Коли карантин загальмував деякі процеси, це стало стимулом для пошуку нових рішень. Ми розробили експрес-реєстрацію для наших онлайн-сервісів. Але існує ряд послуг, які не можна перевести в онлайн. Наприклад, отримати довідку з печаткою або подати документи, де потрібен підпис клієнта. Тому ми не закрили повністю наші Центри обслуговування клієнтів – компромісом стала послуга попереднього запису, яка гарантує безпеку. Але 80% звернень ми перевели в онлайн.
Яка частина клієнтів зараз користується вашими онлайн-послугами?
— Із 8 млн наших клієнтів близько 7 млн - активні користувачі. І половина з них використовують наші онлайн і мобільні сервіси – такого рівня ми досягли саме під час карантину.
Як просувається проект 104Smart, в рамках якого модем передає показники з газових лічильників до компанії і клієнта на смартфон?
— Я вам покажу, як це на вигляд, тому що я є клієнтом нашої компанії (дістає смартфон, відкриває спеціальний додаток). Я щодня отримую показники зі свого газового лічильника, тому що у мене встановлений модем 104Smart. Зручно – все автоматично і під контролем. Модем підходить до найпоширеніших в Україні моделей лічильника.
Наскільки клієнти готові до такої автоматизації?
— Від початку було зрозуміло, що це нішевий сервіс. Для людей, які не хочуть зайвий раз контактувати з представниками газової компанії. Тому що у нашій голові закладено «101, 102, 103, 104» – це екстрені служби. Спілкування з ними на підсвідомому рівні викликає стрес. Щоб його уникнути, є модем 104Smart – газові питання можна вирішити без присутності контролерів. Залишається тільки оплатити свій рахунок одним кліком – адже обсяги споживання вже автоматично передані.
Який попит на цю послугу?
— Потужності нашого виробництва модемів завантажені повністю.
РГК зараз досліджує можливості транспортування водню по газопроводах. Чому ви вважаєте цей напрям актуальним для нашої країни?
— Коли компанія Tesla вперше заявила, що автомобілі повинні бути електричними, її конкуренти сміялися. Сьогодні ті, хто сміялися, роблять електромобілі.
Що відбувається з воднем? Три роки тому це питання стало одним із пріоритетних на порядку денному європейських операторів газових систем. Це пов'язано з розвитком зеленої енергетики, питома вага якої в енергобалансі ЄС у цьому році може досягти 45%. Але виникає проблема її зберігання. Перший спосіб – це акумуляторні технології. Другий – це концепт power to gas, коли за допомогою електролізу продукується водень.
З'являються значні обсяги водню, які потрібно доставити до споживачів. Найдешевший варіант – це трубопровідний транспорт. Ми спілкуємося з нашими колегами в рамках європейської асоціації MARCOGAZ, і багато з них уже сьогодні готують свої мережі до роботи з воднем, вкладають у модернізацію мільярди євро. Рано чи пізно це питання торкнеться й України.
Чи потрібно щось змінювати в самому трубопроводі, щоб це працювало?
— Ми повинні завершити всі етапи наших досліджень. Наші мережі не такі, як в Європі. Крім відмінностей за матеріалами, у нас дуже сильна зношеність. Треба розуміти, як водень впливає на сталь наших труб, на стики та з'єднання, обладнання споживачів і лічильники.
Як довго ви маєте намір це питання вивчати і тестувати?
— 2,5 роки. Перше випробування водню на наших п'яти полігонах стартувало в серпні. В експериментах беруть участь і вчені з інститутів НАН України.
Історія з воднем може якось вплинути на оптимізацію газорозподільних систем?
— Так. Редизайн нашої неефективної системи з надлишковою потужністю потрібно здійснювати з матеріалами, які будуть Hydrogen-ready.
На вашу думку, хто саме повинен бути ініціатором змін у компанії: акціонер, топ-менеджер, весь колектив?
— Ефективні зміни – це ті, які підтримують і колектив, і менеджмент, і акціонери. Якщо хтось випадає з цього ланцюжка, то зміни пробуксовують. А найкращі проекти народжуються всередині компанії – колектив у них вірить і заряджає цією вірою менеджмент.
Яких ключових трансформацій зазнала РГК за 10 років роботи?
— Перше. У газових компаніях з'явилося поняття сервісу. Зараз ми обговорюємо, який сервіс кращий, зручніший, як зробити послугу більш якісною. Раніше такої теми не було.
Друге. Газорозподільна галузь перейшла на інші технології. Здійснено її оцифровування. Раніше користувалися олівцем, журналом, дискетою. Сьогодні фахівці «в полях» користуються смартфоном і планшетом. В офісах – комп'ютерами та програмним забезпеченням, яке пов'язує «залізо» (трубопроводи) з бізнес-процесами.
Третє. Це люди. За 10 років дуже сильно змінився менеджмент. З'явилася перспектива зростання, можливість реалізовувати проекти. Це приваблює молодих людей, готових трансформувати компанію, що прагнуть до прогресу.
Якою ви бачите РГК через 10 років?
— Європейською компанією у всіх сенсах. Хотілося б у найближчі 10 років здійснити редизайн газової системи – це найважливіше завдання. І не переривати хвилю інновацій і змін, яку вдалося запустити.